Menjar de tot però baixar de pes o engreixar el mínim, no és un mite. Tampoc és màgia, és simplement conèixer els mecanismes químics del cos i ajudar a que realitzi els que ens interessen. I per això cal saber combinar els aliments.

Hem de començar per entendre la digestió. Per poder realitzar-la, el nostre cos realitza un desgast d’energia, ja que a més d’assimilar nutrients ha d’eliminar el que no serveix. I nosaltres l’hi podem facilitar.

Els sucs gàstrics que descomponen les proteïnes dels aliments són àcids. Les proteïnes d’origen animal que consumim estan en les carns, peixos, embotits, ous i lactis (formatge, iogurt…).

Però els sucs gàstrics per digerir els carbohidrats són alcalins, o sigui, diferents del àcids que fer servir per descompondre les proteïnes. Els carbohidrats són les patates, l’arròs, el pa, i la pasta, els llegums i els cereals en general. Com es pot veure, són composicions diferents. I què és el que passa quan les barregem en un mateix àpat?

Passa que els diferents sucs de barregen, i per poder digerir s’han de “neutralitzar” entre ells.  Això “desconcerta” al cos, i l’obliga a segregar més sucs gàstrics, emprant temps i energia per a això. Llavors els aliments es queden més temps a l’estòmac i les proteïnes, en trigar temps a ser absorbides, es descomposen. Es perden nutrients i es generen tòxics, i com a conseqüència d’això hi ha males digestions, flatulència, etc. I per descomptat, el plat engreixarà molt més, i tot això per una qüestió química.

 

Com ho fem doncs per convinar els aliments?

L’ideal és que el menjar romangui a l’estómac només tres hores per evitar la seva fermentació. Com més ràpidament passin els aliments a l’intestí, millor s’aprofitaran els nutrients, digerirem millor i engreixarem menys.

Fusilli amb verduresCom aconseguir-ho? Molt fàcil: quan anem a menjar carn, embotit, peix, ous o lactis, no barrejar-ho ni amb patates, ni amb arròs, ni amb pasta, ni amb pa, ni amb formatge ni amb llegums. Només barrejar-los amb verdures (sense patata) , vegetals i amanida.

En resum, totes les proteïnes d’origen animal cal consumir-les o soles o combinades amb vegetals en el cas que vulguem perdre pes menjant de tot. En poc temps comprovarem que la nostra digestió millora i engreixem menys menjant la mateixa quantitat o més.

Això no vol dir que no hem de menjar carbohidrats ni ens volem aprimar,  ja que són indispensables en una dieta equilibrada. Però els llegums els podem combinar amb bolets, per exemple, o amb sofregit de verduretes picades com ceba, pebrot, carbassó, tomàquet … Amb els plats de pasta podem fer el mateix, però sense formatge. La pizza també la podem fer només amb vegetals i sense formatge.

De l’embotit i formatges podrem seguir gaudint, però millor sense pa, si el que busquem és perdre pes … Tot depèn de nosaltres i del que pretenguem aconseguir.

En qualsevol cas, mai està de més conèixer els mecanismes del cos i així comprendre per què alguns plats ens costen digerir o tenim dificultats en aprimar-nos.